God hälsa under graviditeten

När man ansvarar för både sin egen och sitt ofödda barns hälsa är det naturligtvis mycket viktigt att man tar hand om båda.

1414556-beautiful-pregnant-woman-thinking-of-her-baby

En hälsosam mamma tar även vara på sitt barns hälsa, och det finns flera sätt att göra detta. Först av allt är det bra att hålla sig i form, detta kanske låter underligt när ens mage växer så mycket som den gör, men det är faktiskt riktigt hälsosamt att träna under graviditeten. Det finns till och med speciella träningsövningar för gravida.

Promenader är en bra grund för att hålla igång medan man är gravid, det hjälper att bara få röra på sig och dessutom få lite frisk luft. För mer seriösa övningar kan man i början av graviditeten fokusera på att träna benen, så länge man undviker träning som involverar hopp. Benböj till exempel är en bra övning. Man kan även träna med vikter, men ta helst mindre än vanligt och gör istället fler repetitioner.

Som tiden går är det viktigt att lyssna till sin kropp och inte fortsätta göra övningar som börjat kännas svåra. Nu är det även viktigt att träna rörelsen i ryggraden då denna påverkas mycket av graviditet.

Många kvinnor tar även extra tillskott som vitaminer och mineraler under graviditeten, följ denna länk för ett antal produkter som kan vara till hjälp. Man kan även ta hjälp av oljor liknande som hjälper att mjuka upp och återfukta huden. Vissa kan även användas för att minska bristningar i huden.

Vilken mat man äter har också en stark effekt på båda sin egen och sitt barns hälsa. Det är viktigt att äta näringsrik mat, men till skillnad från vad man kan ha hört, behöver man faktiskt inte äta mer bara för att man är gravid, så länge man får i sig frukost, lunch, middag och något mellanmål så räcker det gott och väl.